POGRANICZE Studia Społeczne Tom XXV |
pod redakcją: Doroty Misiejuk, Jerzego Nikitorowicza i Andrzeja Sadowskiego
BIAŁYSTOK, 2015 r.
SPIS TREŚCI:
Wstęp 7
I. Od pluralizmu w kierunku wielokulturowości
- Tadeusz Lewowicki - Wielokulturowość i globalizacja a strategie edukacji międzykulturowej 13
- Jerzy Nikitorowicz - Ku jakim strategiom w edukacji międzykulturowej w kontekście współczesnych problemów wielokulturowości? 25
- Andrzej Sadowski - Czy Europa pluralistyczna stanie się społeczeństwem (-ami) wielokulturowym (-ymi)? 41
- Agata Cudowska - Otwartość na Innego. Twórcze orientacje życiowe w projekcie edukacji międzykulturowej 63
II. Wielokulturowość a relacje społeczne
- Brunon Bartz - Realia europejskiej polityki graniczno–migracyjnej. Kultura przyjmowania i inkluzji migrantów 79
- Andrzej Bałandynowicz - Międzykulturowy dialog polsko–żydowski w kontekście kształtowania tożsamości kulturowej, społecznej i narodowej 101
- Halina Rusek - Wielokulturowość z konfliktem w tle – Ślązacy: naród? Narodowość? Grupa etniczna? 121
- Andrei Harbatski - Tożsamość religijna a bezpieczeństwo konfesyjne: współczesne wyzwania (na przykładzie Republiki Białoruś) 135
- Mariusz Korczyński - Dystans społeczny emigrantów polskich w Wielkiej Brytanii wobec „obcych” a ich poziom wykształcenia 151
- Marek Butrym, Maria Popiela - Specyfika opinii o Romach – dialog czy dystanse 175
III. Metodologiczne konteksty badań i działań pedagogicznych w warunkach wielokulturowości
POGRANICZE Studia Społeczne Tom XXV.pdf
|